HE

09.2024

כללי הירושה החלים על עיזבונו, בישראל, של מנוח שאינו תושב ישראל (תושב חוץ):

עבור נכסים הנמצאים בישראל (כגון דירה, חשבון בנק, קופת פנסיה, חסכונות, ועוד) טיפול בעיזבונו של תושב חוץ, בין אם על דרך של ירושה עפ”י חוק ובין אם על דרך של חלוקת עיזבון עפ”י צוואה, מעלה שאלות רבות לעניין החוק הרלוונטי אשר על פיו תקבע אופן חלוקת הירושה. טרם הגשת הבקשה לצו ירושה, על היורשים לדעת איזו חקיקה חלה על ירושת המנוח.

לצורך חלוקת עיזבון המנוח בישראל, יש להגיש בפני רשם הירושה ו/או בפני בית המשפט המוסמך (לפי העניין) בקשה לקבלת צו ירושה או צו קיום צוואה. עבור מנוח תושב חוץ, הליך זה דורש הגשה סימולטנית של חוות דעת של מומחה בדין הזר, אשר נכתבת על ידי מומחה בחוקי הירושה של המדינה אשר היוותה מקום מושבו האחרון של המנוח. הקריטריונים הנדרשים למומחה שכזה, מפורטים בפסיקה הישראלית. חוות דעת זו מפרטת את כללי הירושה במדינת תושבותו של המנוח ומוודאת את תוקף הצוואה ואת זכויות היורשים.

בהתאם לקבוע בסעיף 137 לחוק הירושה הישראלי, הדין החל על ירושתו של תושב חוץ הוא הדין של מדינת המגורים של המנוח בזמן מותו (אשר בה היה מרכז חייו). כלומר, כללים הנוגעים לחלוקת הנכסים ולזכויות היורשים נקבעים על פי החקיקה של מדינה זו. עם זאת, ישנם גורמים חשובים שעשויים להשפיע על המצב:

  1. קיום ותוקף הצוואה: תוקף הצוואה עשוי להיות מושפע ממספר קריטריונים משפטיים. צוואה עשויה להיות תקפה לפי החוק של המדינה שבה נכתבה, אך עליה לעמוד גם בדרישות החוק הישראלי כדי להיות מוכרת בישראל. נוסף על כך, תוקף הצוואה עשוי להיות תלוי גם בחוקי המקום שבו התגורר המנוח בזמן כתיבת הצוואה או קריטריונים אחרים.
  2. זהות היורשים וחלקם בעיזבון: אופן חלוקת העיזבון מבחינת זהות היורשים ומבחינת חלקו של כול יורש בעיזבון, עלול להשתנות בהתאם לחוקי הירושה של כול מדינה ומדינה. כך, למשל: חלקם בעיזבון של ילדי המוריש שונים בין חוק הירושה הישראלי לבין זה הצרפתי.

לכן, ניהול נכון של תיק אשר עניינו עיזבון נכסי מנוח תושב חוץ בישראל, דורש הגשת חוות דעת מומחה (אשר עונה על הקריטריונים הקבועים בפסיקה, כאמור) בדין הזר, במקביל להגשת הבקשה. הרשם לענייני ירושה ו/או שופט ביהמ”ש יהיה המכריע בתוקף חוות הדעת ובסוגיות הקשורות לירושה ויבקש לוודא כי כל ההליכים המשפטיים מקוימים והנכסים מחולקים לפי החוק הרלוונטי. שלב זה חיוני להבטחת ניהול הוגן ויעיל של הירושה בהתאם לדרישות החוק ולזכויות היורשים.

משרדינו, בעל ניסיון של מעל ל-25 שנים בתחום דיני הירושה, עומד לרשותכם כדי לסייע בכל ההליכים הקשורים לניהול הירושות

<p style="text-align:right"> אבוחצירא שלומי</p><p class="title2" style="text-align:right"> עו"ד ונוטריון מנהל מקצועי</p>

אבוחצירא שלומי

עו"ד ונוטריון מנהל מקצועי